Door middel van deze leskist maken de leerlingen van groep 7 op een speelse manier kennis met de mysterieuze geschiedenis van de polder Velserbroek. Uitgangspunt is de vondst van een oude archiefkist met documenten en materialen. Deze vormt de basis voor een tiental opdrachten over de ontwikkeling van het landschap, het Noordzeekanaal, Fort benoorden Spaarndam etc. Nog bestaande sporen uit het verleden, zoals oude dijken, gemalen en (restanten van) sluisjes, komen ook in de opdrachten terug. Een echte N.A.P peilschaal en een opgezette muskusrat maakt deel uit van de inventaris.
De opdrachten zijn heel goed zelfstandig in groepjes in circuitvorm uit te voeren. De materialen erbij maken het interactief.
Met de bijbehorende antwoordkaarten kunnen de kinderen zelf nakijken of ze de opdracht goed uitgevoerd hebben.
Elke opdracht bevat een jaartal met een belangrijke cijfercode, die toegang geeft tot het 'Poldermysterie'.
Als alle opdrachten tot een goed einde worden gebracht, ontvangen de leerlingen het diploma van ‘Assistent Dijkgraaf’.
De onderwerpen in de opdrachten zijn:
- Ontwikkeling van het landschap
4000 voor Chr.- 1000 na Chr. - Ontstaan Zuiderzee en Wijkermeer
- Dijken waaronder Velserdijk
- Waterschappen/dijkgraaf
- Noordzeekanaal
- Gemalen en stoomlocomobiel
- NAP
- Stelling van Amsterdam
- Muskusrat
- Veranderingen in Velserbroek
De leskist maak deel uit van het Project Erfgoededucatie voor groep 6 t/m 8 van het basisonderwijs in Velserbroek. Het project kwam tot stand dankzij financiële bijdragen van Het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland, de J.C. Ruigrokstichting, het VSB-fonds, het RABO-Coöperatiefonds en het Hoogheemraadschap Rijnland.
- Organisatie
- Pieter Vermeulen Museum
Driehuis - Type
- leskist gr. 7
- Voor
- bovenbouw
- Kosten
- 10 euro voor scholen binnen Velsen, 20 euro voor scholen buiten Velsen
- Thema
- landschap;water;
Door middel van deze leskist maken de leerlingen van groep 7 op een speelse manier kennis met de mysterieuze geschiedenis van de polder Velserbroek. Uitgangspunt is de vondst van een oude archiefkist met documenten en materialen. Deze vormt de basis voor een tiental opdrachten over de ontwikkeling van het landschap, het Noordzeekanaal, Fort benoorden Spaarndam etc. Nog bestaande sporen uit het verleden, zoals oude dijken, gemalen en (restanten van) sluisjes, komen ook in de opdrachten terug. Een echte N.A.P peilschaal en een opgezette muskusrat maakt deel uit van de inventaris.
De opdrachten zijn heel goed zelfstandig in groepjes in circuitvorm uit te voeren. De materialen erbij maken het interactief.
Met de bijbehorende antwoordkaarten kunnen de kinderen zelf nakijken of ze de opdracht goed uitgevoerd hebben.
Elke opdracht bevat een jaartal met een belangrijke cijfercode, die toegang geeft tot het 'Poldermysterie'.
Als alle opdrachten tot een goed einde worden gebracht, ontvangen de leerlingen het diploma van ‘Assistent Dijkgraaf’.
De onderwerpen in de opdrachten zijn:
- Ontwikkeling van het landschap
4000 voor Chr.- 1000 na Chr. - Ontstaan Zuiderzee en Wijkermeer
- Dijken waaronder Velserdijk
- Waterschappen/dijkgraaf
- Noordzeekanaal
- Gemalen en stoomlocomobiel
- NAP
- Stelling van Amsterdam
- Muskusrat
- Veranderingen in Velserbroek
De leskist maak deel uit van het Project Erfgoededucatie voor groep 6 t/m 8 van het basisonderwijs in Velserbroek. Het project kwam tot stand dankzij financiële bijdragen van Het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland, de J.C. Ruigrokstichting, het VSB-fonds, het RABO-Coöperatiefonds en het Hoogheemraadschap Rijnland.