Project Kijkje in je kast!

WAT IS ‘KIJKJE IN DE KAST’? Een bijzonder kast-pakket!
Creëer op een positieve manier bewustwording over de textielindustrie bij de kinderen uit jouw groep, aan de hand van drie prikkelende uitdagingen!

Welke verhalen schuilen er in jouw kledingkast?

Dit is Kijkje in de kast, een bijzonder lespakket met veel materiaal om bewustwording over het kleedgedrag te stimuleren door middel van korte, duidelijke en prikkelende uitdagingen. Een ontdekkingsreis door de wereld van de textielindustrie op een spannende manier met veel ruimte voor spel en onderzoek. Want nieuwsgierigheid en positieve ervaringen zijn de basis voor interesse en talentontwikkeling!

Kijkje in de kast ziet er niet uit als een doorsnee lespakket. Dat komt omdat wij, creative director Maaike Groen en kunstenaar / educatief medewerker Bianca Jonker, dit pakket hebben samengesteld zoals we er zelf graag één zouden ontvangen! Een pakket waar je van alles mee mag en kan. Als eerste verbouw je op eenvoudige wijze de doos en… Voilà, een ‘Kast-pakket’!

Wij verbaasden ons erover dat er voor de basisschool nog zo weinig leuke projecten bestaan over fair fashion. Terwijl wij zien dat juist de kinderen uit groep 7 en 8 meer gaan nadenken over identiteit en kleding en ook starten met dit zelf uit te zoeken en te kopen. Hét moment om bewustwording te creëren!

Vaak draait het allemaal om de ‘peergroup’. Wat de peergroup aan kleding draagt, willen veel andere kinderen ook dragen. Dit is niet zonder reden. Ze moeten een eigen leven gaan opbouwen. Een leven waar ze zelf beslissingen gaan nemen. Ze maken zich los van onze generatie. Zij gaan het helemaal ‘anders’ doen!

Dat kinderen zo met elkaar bezig zijn kan soms best lastig zijn. Als leerkracht zit je dan niet altijd op hetzelfde ‘level’ met je leerlingen. Dit hoeft geen probleem te zijn, we gebruiken het gewoon! Want wij weten dat zodra kinderen uitgedaagd worden om iets over zichzelf te weten te komen, wanneer ze zelf mogen onderzoeken, ontdekken en mogen discussiëren met elkaar, dat je dan heel snel de volledige aandacht en motivatie te pakken hebt!

De pakketten
Kijkje in de Kast bestaat uit 3 pakketten met ieder 3 uitdagingen. Zo komen de 9 meest belangrijke elementen uit de kledingindustrie aan bod. Elk pakket vormt een verdieping van het vorige pakket.

Kast-pakket 1: Kijkje in de kast – Bewustwording

1. Herkomst – waar komt jouw kleding vandaan?

2. Arbeid – wie maakt de kleding?

3. Herwaarderen – draag het door!

 

Kast-pakket 2: Kijkje in de kast – Gevolgen

4. Milieu – welke invloed heeft goedkope kleding op het milieu?

5. Productie – hoe ziet het productieproces eruit?

6. Innovatie – welke oplossingen kun je bedenken?

 

Kast-pakket 3: Kijkje in de kast – Identiteit

7. Identiteit – wat past bij mij?

8. Trends – wat is er ‘cool’ op dit moment?

9. Branding – hoe doen die merken dat?

 

Kijkje in de Kast – kastpakket 1
Het eerste kastpakket is bedoeld om op een laagdrempelige manier bewustwording over de kledingindustrie te creëren in de klas. De leerlingen worden onder andere getriggerd om eens na te denken over vragen als: “Wie heeft mijn kleding gemaakt?” en “Heb ik al deze kledingstukken eigenlijk wel nodig?”

Het is aan deze generatie om echt iets te doen aan één van de meest vervuilende industrieën in de wereld. Ze daar op een leuke manier van bewust te maken, is het doel.

In dit pakket vind je een heleboel handige en leuke materialen ter ondersteuning van de lessen. Zoals speciale kledinglabels, een wereldkaart gedrukt op een grote lap sample-stof (die normaal gezien vernietigd worden) en briefpapier gemaakt van gerecycled textiel. Dit pakket is gratis voor Haarlemse scholen (via de gemeente). Voor scholen buiten Haarlem is het pakket tegen betaling te bestellen. Je ontvangt vervolgens een inlogcode, waarmee je bij de materialen kunt. Interesse? Mail dan naar: Info@miss-green.nl

Eigen invulling
Het online lesmateriaal en de items uit het pakket zijn bedoeld als leidraad en inspiratiebron. Er zijn uiteraard verschillende manieren om bepaalde thema’s te bespreken. De uitdagingen bieden diverse variaties op hetzelfde thema. Variaties om uit te kiezen. Dit geeft je als leerkracht veel vrijheid om op eigen wijze met de uitdagingen te ‘spelen’ in de klas.

Met dit pakket dagen we jou en je leerlingen uit om …

 

1) … in je kast te duiken (Herkomst)
Draag je dat eigenlijk wel allemaal? Waar komt het vandaan? Wie heeft het gemaakt?
Dit is een echte onderzoeksles. De kinderen duiken hun kast in en tellen alle kledingstukken, sorteren ze op soort, noteren hoe vaak ze iets dragen, bekijken of het functionele kleding is en zoeken een kledingstuk uit dat nooit gedragen wordt en al lang in de kast ligt. Alle kinderen nemen iets van hun kleding mee naar school. Er ontstaat een kledingberg in de klas. Wat een labels! Waar komt alles vandaan? Speld het label maar op de kaart.

2) … je blik te verruimen! (Arbeid)
Een uitdaging waar de meningen verdeeld worden. Het ‘Goud’ voor de juist geraden stelling gaat in de ‘goed’ pot. Zou de pot met goud het salaris kunnen zijn na een dag hard werken in een fabriek?

3) … kleding langer door te dragen! (Herwaarderen) Geef het kledingstuk (en de maker) een podium en extra aandacht. Hoe lang heb je dit kledingstuk al? Een uitdaging die eindigt in een modeshow of expositie!

Aansluiting
De opdrachten sluiten goed aan bij verschillende vakken en onderwerpen die in het curriculum van de basisschool voorkomen. Denk aan aardrijkskunde, geschiedenis, beeldende (textiele) vorming, internationalisering, mensenrechten, cultuur etc.

 

Opmerking:

Bij interesse naar de inhoud van deze drie lespakketten: mail naar: Info@miss-green.nl

 

Waar:
in de klas

Organisatie
Natuur en Milieu Educatie Haarlem
Haarlem
Type
Project duurzame Kleding
Voor
groep 7 en 8
Duur
afhankelijk van activiteit
Periode
Kan het hele jaar door
Kosten
Gratis voor Haarlemse scholen
Thema
afval;duurzaamheid;milieu;

WAT IS ‘KIJKJE IN DE KAST’? Een bijzonder kast-pakket!
Creëer op een positieve manier bewustwording over de textielindustrie bij de kinderen uit jouw groep, aan de hand van drie prikkelende uitdagingen!

Welke verhalen schuilen er in jouw kledingkast?

Dit is Kijkje in de kast, een bijzonder lespakket met veel materiaal om bewustwording over het kleedgedrag te stimuleren door middel van korte, duidelijke en prikkelende uitdagingen. Een ontdekkingsreis door de wereld van de textielindustrie op een spannende manier met veel ruimte voor spel en onderzoek. Want nieuwsgierigheid en positieve ervaringen zijn de basis voor interesse en talentontwikkeling!

Kijkje in de kast ziet er niet uit als een doorsnee lespakket. Dat komt omdat wij, creative director Maaike Groen en kunstenaar / educatief medewerker Bianca Jonker, dit pakket hebben samengesteld zoals we er zelf graag één zouden ontvangen! Een pakket waar je van alles mee mag en kan. Als eerste verbouw je op eenvoudige wijze de doos en… Voilà, een ‘Kast-pakket’!

Wij verbaasden ons erover dat er voor de basisschool nog zo weinig leuke projecten bestaan over fair fashion. Terwijl wij zien dat juist de kinderen uit groep 7 en 8 meer gaan nadenken over identiteit en kleding en ook starten met dit zelf uit te zoeken en te kopen. Hét moment om bewustwording te creëren!

Vaak draait het allemaal om de ‘peergroup’. Wat de peergroup aan kleding draagt, willen veel andere kinderen ook dragen. Dit is niet zonder reden. Ze moeten een eigen leven gaan opbouwen. Een leven waar ze zelf beslissingen gaan nemen. Ze maken zich los van onze generatie. Zij gaan het helemaal ‘anders’ doen!

Dat kinderen zo met elkaar bezig zijn kan soms best lastig zijn. Als leerkracht zit je dan niet altijd op hetzelfde ‘level’ met je leerlingen. Dit hoeft geen probleem te zijn, we gebruiken het gewoon! Want wij weten dat zodra kinderen uitgedaagd worden om iets over zichzelf te weten te komen, wanneer ze zelf mogen onderzoeken, ontdekken en mogen discussiëren met elkaar, dat je dan heel snel de volledige aandacht en motivatie te pakken hebt!

De pakketten
Kijkje in de Kast bestaat uit 3 pakketten met ieder 3 uitdagingen. Zo komen de 9 meest belangrijke elementen uit de kledingindustrie aan bod. Elk pakket vormt een verdieping van het vorige pakket.

Kast-pakket 1: Kijkje in de kast – Bewustwording

1. Herkomst – waar komt jouw kleding vandaan?

2. Arbeid – wie maakt de kleding?

3. Herwaarderen – draag het door!

 

Kast-pakket 2: Kijkje in de kast – Gevolgen

4. Milieu – welke invloed heeft goedkope kleding op het milieu?

5. Productie – hoe ziet het productieproces eruit?

6. Innovatie – welke oplossingen kun je bedenken?

 

Kast-pakket 3: Kijkje in de kast – Identiteit

7. Identiteit – wat past bij mij?

8. Trends – wat is er ‘cool’ op dit moment?

9. Branding – hoe doen die merken dat?

 

Kijkje in de Kast – kastpakket 1
Het eerste kastpakket is bedoeld om op een laagdrempelige manier bewustwording over de kledingindustrie te creëren in de klas. De leerlingen worden onder andere getriggerd om eens na te denken over vragen als: “Wie heeft mijn kleding gemaakt?” en “Heb ik al deze kledingstukken eigenlijk wel nodig?”

Het is aan deze generatie om echt iets te doen aan één van de meest vervuilende industrieën in de wereld. Ze daar op een leuke manier van bewust te maken, is het doel.

In dit pakket vind je een heleboel handige en leuke materialen ter ondersteuning van de lessen. Zoals speciale kledinglabels, een wereldkaart gedrukt op een grote lap sample-stof (die normaal gezien vernietigd worden) en briefpapier gemaakt van gerecycled textiel. Dit pakket is gratis voor Haarlemse scholen (via de gemeente). Voor scholen buiten Haarlem is het pakket tegen betaling te bestellen. Je ontvangt vervolgens een inlogcode, waarmee je bij de materialen kunt. Interesse? Mail dan naar: Info@miss-green.nl

Eigen invulling
Het online lesmateriaal en de items uit het pakket zijn bedoeld als leidraad en inspiratiebron. Er zijn uiteraard verschillende manieren om bepaalde thema’s te bespreken. De uitdagingen bieden diverse variaties op hetzelfde thema. Variaties om uit te kiezen. Dit geeft je als leerkracht veel vrijheid om op eigen wijze met de uitdagingen te ‘spelen’ in de klas.

Met dit pakket dagen we jou en je leerlingen uit om …

 

1) … in je kast te duiken (Herkomst)
Draag je dat eigenlijk wel allemaal? Waar komt het vandaan? Wie heeft het gemaakt?
Dit is een echte onderzoeksles. De kinderen duiken hun kast in en tellen alle kledingstukken, sorteren ze op soort, noteren hoe vaak ze iets dragen, bekijken of het functionele kleding is en zoeken een kledingstuk uit dat nooit gedragen wordt en al lang in de kast ligt. Alle kinderen nemen iets van hun kleding mee naar school. Er ontstaat een kledingberg in de klas. Wat een labels! Waar komt alles vandaan? Speld het label maar op de kaart.

2) … je blik te verruimen! (Arbeid)
Een uitdaging waar de meningen verdeeld worden. Het ‘Goud’ voor de juist geraden stelling gaat in de ‘goed’ pot. Zou de pot met goud het salaris kunnen zijn na een dag hard werken in een fabriek?

3) … kleding langer door te dragen! (Herwaarderen) Geef het kledingstuk (en de maker) een podium en extra aandacht. Hoe lang heb je dit kledingstuk al? Een uitdaging die eindigt in een modeshow of expositie!

Aansluiting
De opdrachten sluiten goed aan bij verschillende vakken en onderwerpen die in het curriculum van de basisschool voorkomen. Denk aan aardrijkskunde, geschiedenis, beeldende (textiele) vorming, internationalisering, mensenrechten, cultuur etc.

 

Opmerking:

Bij interesse naar de inhoud van deze drie lespakketten: mail naar: Info@miss-green.nl

 

Waar:
in de klas