Bijzondere Vondsten 2 - Leerlijn Erfgoed Velsen

Samen met de Archeologische werkgroep Velsen en leerkrachten van basisschool de Toermalijn heeft het Pieter Vermeulen Museum het interessante erfgoedproject  Bijzondere vondsten ontwikkeld. Het heeft als thema ‘archeologie’ en is bestemd voor groep 4 van het basisonderwijs. Het project is onderdeel van De Leerlijn Velsen; een samenwerkingsproject van basisscholen en erfgoedinstellingen in Velsen.

In dit project beleven de leerlingen via een poppenkastspel en een prentenboek het verhaal van Mol die tijdens het graven archeologische spullen onder de grond vindt. Er is gekozen voor een mol omdat mollen in werkelijkheid ook voorwerpen naar boven brengen die diep in de grond bewaard zijn gebleven. Zo geven ze archeologen aanwijzingen om een bepaalde plek verder te onderzoeken.

Na het verhaal en een film over archeologie gaan de leerlingen als nieuwsgierige archeologen aan de slag met de opdrachten uit de veldwagen van de archeoloog. Daarin vinden ze een o.a. een diggeldoosje vol bodemvondsten, een kwartet, oude munten, vondstkaartjes, spelletjes en nog veel meer.
Na het werken in de klas komen de kinderen voor een archeologie-workshop naar het Pieter Vermeulen Museum. Ze leren daar vondsten opgraven en determineren en scherven van aardewerk plakken. Ook bekijken ze een tentoonstelling met archeologische vondsten en maken tijdens een rondleiding kennis met het museum waarbij ze zelfs op plaatsen komen waar andere bezoekers nooit komen.

Scholen in Velsen hebben voorrang op de leskist en ontvangen de leskist gratis bij een boeking van de workshop in het museum.
Er zijn 3 dezelfde leskisten voor dit project beschikbaar

Organisatie
Pieter Vermeulen Museum
Driehuis
Type
Leskist + workshop gr. 4
Voor
Thema
dieren;

Samen met de Archeologische werkgroep Velsen en leerkrachten van basisschool de Toermalijn heeft het Pieter Vermeulen Museum het interessante erfgoedproject  Bijzondere vondsten ontwikkeld. Het heeft als thema ‘archeologie’ en is bestemd voor groep 4 van het basisonderwijs. Het project is onderdeel van De Leerlijn Velsen; een samenwerkingsproject van basisscholen en erfgoedinstellingen in Velsen.

In dit project beleven de leerlingen via een poppenkastspel en een prentenboek het verhaal van Mol die tijdens het graven archeologische spullen onder de grond vindt. Er is gekozen voor een mol omdat mollen in werkelijkheid ook voorwerpen naar boven brengen die diep in de grond bewaard zijn gebleven. Zo geven ze archeologen aanwijzingen om een bepaalde plek verder te onderzoeken.

Na het verhaal en een film over archeologie gaan de leerlingen als nieuwsgierige archeologen aan de slag met de opdrachten uit de veldwagen van de archeoloog. Daarin vinden ze een o.a. een diggeldoosje vol bodemvondsten, een kwartet, oude munten, vondstkaartjes, spelletjes en nog veel meer.
Na het werken in de klas komen de kinderen voor een archeologie-workshop naar het Pieter Vermeulen Museum. Ze leren daar vondsten opgraven en determineren en scherven van aardewerk plakken. Ook bekijken ze een tentoonstelling met archeologische vondsten en maken tijdens een rondleiding kennis met het museum waarbij ze zelfs op plaatsen komen waar andere bezoekers nooit komen.

Scholen in Velsen hebben voorrang op de leskist en ontvangen de leskist gratis bij een boeking van de workshop in het museum.
Er zijn 3 dezelfde leskisten voor dit project beschikbaar